7 oktober 2010

ett till skåp

här kommer lite före och efterbilder på det senaste skåpet vi har gjort om. jag hittade det på blocket förra veckan för endast 200 kr (!) och i fredags var pappa och stora J och hämtade det. 200 kr för ett skåp i massivt trä med fungerande lås till alla skåp är inte dyrt. perfekt förvaring! i slutändan blev det ju lite dyrare i och med tillfixningen, men slutsumman är ändå inte särskilt hög för ett sådant här skåp.

det vi har gjort är att bygga ut skåpet lite nedtill för att kunna sätta dit en utstickande sockel, målat upp det utanpå och även inuti, satt dit en sockel nedtill samt bytt handtag. funderar även på att sätta dit lister på dörrarna så att det blir som spegeldörrar, men har inte riktigt funderat klart ännu. tycker det är fint som det är också.

att skåpet går att låsa är perfekt när man har en liten här hemma som gärna pillrar på allt :) jag har inte fyllt det helt ännu, men hittills står våra böcker där inne, cd-skivorna, fotoalbum och pärmar, min symaskin m.m.



lånade säljaren Samuels bild från Blocket.


jag har redan börjat på nästa skåp men behöver fem nya beslag till det, eftersom två av originalbeslagen var sönder. sedan väntar jag på att färgen ska härda ordentligt för att se om den sitter som den ska. har tvättat det med målartvätt men är osäker på om skåpet var behandlat innan, med någon form av gammal olja kanske. får vänta och se. annars får jag väl eventuellt slipa ner det och måla det igen, eller så låter jag det vara som det är så får det väl en charmig patina med avskavd målarfärg efter en tid :)

1 kommentar:

  1. vilken skillnad det blev. Jättefint med sockeln nii kan ni duktigt jobbat. Tror det blir lite klumpigt med lister .

    SvaraRadera