1 juli 2010

graviditet och vikt

engla har skrivit ett bra inlägg om graviditet och vikt. när jag var gravid med lilla J fick jag ofta höra hur stor jag var och "är du säker på att det bara är en". som gravid kan man bli extra känslig emellanåt och att höra hur stor jag var osv. lättade inte upp stämningen precis, och frågan om jag var säker på att det bara var en bebis där inne kan jag bara skaka på huvudet åt. skulle min barnmorska och jag inte veta om det vore två barn därinne?!

det fanns som tur var dom som sa att jag hade fin mage också, även om dom kanske var få. jag är medveten om att jag blev stor och jag gick upp mycket i vikt, men var är poängen med att påpeka det gång på gång? varför gör man det? kontrasten var stor mot mitt vanliga jag men nu i efterhand kan man förstå delvis varför jag blev så stor - mycket vätska i kroppen, mycket fostervatten, stor moderkaka och en bebis på över 5000g i min lilla kropp! vem skulle inte bli "tjock" av det? engla skriver "Jag märkte att det var väldigt ”tacksamt” att kommentera min vikt både under min gravidtet med Jolie och efter. Jag tror det var mycket avundsjuka som låg bakom, nu kunde man passa på att kommentera hur mycket jag gått upp eller hur stor min mage var när Jolie var en vecka gammal."

det är nästan som att man inte får vara tjock och kurvig som gravid längre. och det är helt galet! då om någon gång skulle det väl vara tillåtet, och det är ju naturligt. kanske var jag tvungen att gå upp mycket i vikt för att klara av amningen? visst hoppas jag, om det blir fler gånger, att jag inte blir lika stor och går upp lika mycket i vikt nästa gång för det tog hårt på ryggen och jag hade ofta ont. det kan man iofs ha ändå, även om man inte går upp så mycket i vikt. min barnmorska nämnde något om att det vore bra om jag fick bort mina överflödiga kilon innan ett ev. nästa barn. hon skulle inte behöva oroa sig. efter några veckor var kilona i stor sett borta och sen länge tillbaka väger jag som jag gjorde innan jag blev gravid.

nej, slopa sådana kommentarer till gravida om hur stora dom är, hur mycket dom gått upp i vikt osv. vad är meningen med det? det sårar bara och är inte vad en gravid kvinna vill höra (åtminståne inte jag). vi är alla olika, har olika förutsättningar och olika gener.




jag med lilla pyret på bb. magbilden är från v.25. ja, resultatet kan man inte klaga på :) en underbar, välmående och stabil pojk! och det är väl det som är huvudsaken? att han är frisk och mår bra.

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig. Det är mycket press idag på att se lika smal ut som man gör när man INTE är gravid.. Det är ju helt konstigt. Det är tillräckligt jobbigt att lida över att man måste bära på så mkt extra kilo under sin grav. Jag tycker att det är jättejobbigt. NNu säger de flesta till mig att jag inte är så hemskt stor, men å andra sidan kan de kommentera min förra grav och säga att jag var jättestor, det är inte roligt att höra. Det låter nästan lite anklagande, ursäkta mig att jag råkade gå upp så mkt i vikt...

    Men kommentarer kan ju verkligen hagla, plötsligt har alla rätt att kommentera. Jag tycker personligen det räcker med att säga att någon är vacker, det behöver man också få höra som gravid.

    Vilken rolig upplevelse du verkar ha haft när vattnet gick, jag önskar verkligen att jag får uppleva detsamma denna gång, det är verkligen ett minne man kommer att bevara.

    Ta hand om er!

    Kram

    Ps. Minsymaskin är inne på service, har också fått en hel del beställningar påsaker så jag har inte hunnit med ngn byteshandel och det lär nog dröja, ville bara berätta det. Jag kommer att bli tvungen att ställas ymaskinen åt sidan ändå när jag väl fått hem den, då bebis kommer att uppta så mkt tid.

    SvaraRadera