8 juli 2010

i en stuga vid havet

i måndags körde jag och lilla J ner till halmstad för att spendera ett par dagar i en stuga alldeles vid havet. min moster, vars familj har stugan, var redan där och även mamma och pappa. på kvällen kom också stora J som hade jobbat i närheten under dagen.

vi tog en promenad på dagen och var nere vid havet och kände på vattnet. det var riktigt härlig temperatur så lilla J fick bada en stund. det tyckte han var roligt. efteråt somnade han i vagnen och vi fortsatte vår promenad. på kvällen gick vi ner till havet igen och jag, stora J och lilla J och pappa badade vi också. premiärdopp för min del!

stugan är miniliten och söt, saknar toalett, dusch och vatten så det får man fixa på annat håll. dom har dragit vatten till en kran på ena ytterväggen och toa + dusch finns på stugområdet. primitivt, men charmigt :) roligt att prova på. till disken fick man värma vatten på spisen och bära ut till en balja på en bänk, och sen stå utomhus och diska efter varje måltid. hjälps man åt så går det bra.

på kvällen när vi skulle sova fick vi stuva in oss i stugan. moster och mamma sov i ett litet rum vid köket (mamma med fötterna halvvägs ut i köket), jag, stora och lilla J i en bäddsoffa i ett lite större rum, och pappa fick inhysas i lastbilen som stod parkerad en liten bit därifrån. mamma sov nog sämst. hähä.

på tisdagen fick vi en stor och god frukost! det tog en stund att röja undan och fixa, men tillslut kom vi ändå iväg. målet var halmstad city men innan det åkte vi förbi stora J och tittade var han var och jobbade, det var alldeles i närheten. inne i stan visade moster oss två heminredningsbutiker, och den ena slog nog de flesta jag har varit inne på. stor var den, och hur mycket fina saker som helst fanns det där! (huslängtan blev inte mindre...) fick med mig två fina burkar därifrån. var inom en second hand också och hittade en söt skål med handtag och hällpip i en nästan mintgrön färg. sedan åt vi thaimat och gick runt i lite fler butiker, innan vi tillslut inte orkade mer och körde tillbaka till stugan. kort därefter kom stora J dit efter att ha slutat jobbet.

jag och stora J åkte och handlade lite och sen var det dags för honom att åka och tömma bil och släp, för att sedan köra hemåt. jag och lilla J åkte hemåt efter en stund och runt kvart över nio var vi hemma igen. tack för dessa dagar! det var väldigt trevligt.



en tur till havet...


...moster står ute och kör potatis i potatisskalaren...


...flisning pågår.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar